sobota 25. června 2016

25.6. The land of the midnight sun a Brexit

Kdo mě zná, tak už ví, že mám takovou speciální vlastnost. Kam přijedu, tam se většinou nějak začnou hýbat dějiny, něco se stane. Například jsem byla na Islandu, když vypukla bankovní krize. Byla jsem v Rize, když jim spadlo patro v obchodním domě. Chtěli jsme jet do Gruzie, když tam vypukl konflikt s Ruskem. Takže jsem čekala, co se stane teď. Norsko se naštěstí zatím drží, ale Británie, kam jedu 28.6. to neustála. Norové se s tím vypořádali po svém a vydali speciální Brexitovou edici sušenek:)
Ale asi to tušili už předem, protože tyhle sušenky jsem si koupila hned na začátku pobytu. Pro mě pátek znamenal také trochu exit - Nordexit, nebo Nordout, nebo tak nějak. Prostě to byl můj poslední den na Nord university. Ale jinak den jako každý jiný. Obědové hovory (tentokrát jsem měla makrelu já), jak jinak než o Brexitu. Na půdě akademie jak jinak než akademické. Brexit jako problém sociálních vrstev a vzájemného neporozumění. Hovory o Norsku. A o zbraních (ne, že by to souviselo s Brexitem:). Norsko je jednou ze zemí, která má nejvíce zbraní na hlavu. Ne, že by se jednalo o zemi maniaků, jako byl Breivik. Ani to není tak, že by žili na samotách a měli zbraně na obranu. Prostě a jednoduše. Norsko je zemí, která byla od nepaměti zemí rybářů a lovců. Proto ty zbraně, je to dost historická otázka. Bohatou zemí se Norsko stalo až v 70. letech, kdy začali těžit ropu. Měli i poměrně volné zákony, co se týče zbraní. Ty se dost změnili, právě po Breivikovi... A ještě jeden postřeh o Norech. Prý zde mají psi zakázáno běhat bez vodítka. Aspoň v letním období. Aby psi nezakousli nějaké lesní zvířátko, nezničili vajíčka, nebo neroztrhali nějakou ovci. Takže země jako ČR jsou pro ně dost bizarní, když všude pobíhají psi bez vodítek... A nakonec trochu toho kýče.
Tyto fotky jsou z toho, jak jsem lezla na kopec (nebo pak z kopce druhý den), abych vám vyfotit to midnight sun, když už tady o něm píši. Doufám, že všichni víte, o co se jedná - není to jen román od Joa Nesbøho, nebo jeden díl ságy Twilight od Stephenie Meyer. Midnight sun neboli půlnoční slunce je také jev viditelný tady za polárním kruhem. Prostě a jednoduše sluneční kotouč můžete vidět celých 24 hodin, tj. i o půlnoci:
Ok, nebylo úplně ideální počasí, nebyl vidět celý kotouč, ale je tam!:
Ale ve 2 hodiny ráno, když jsem si potřebovala odskočit, jsem ho stihla celé!
Ale spalo se nahoře krásně!

Žádné komentáře:

Okomentovat